Paskelbti 2019 metų mėgstamiausių paauglių (7–10 kl.) knygų penketukai

Tradicinis mėgstamiausių vaikų ir paauglių knygų tyrimas šiemet patyrė naujovių. Visų pirma, nuspręsta anketas rinkti tik iš 1–10 kl. moksleivių. 11 ir 12 klasių mokinių anketų visada būdavo sulaukiama mažiausiai, be to, šių klasių mokinių skaityboje jau dominuodavo suaugusiųjų literatūra. Tad vaikų mėgstamiausių knygų tyrimui naudotos 1–6 klasių mokinių anketos, o paauglių 7–10 kl.

Antra, atsisakyta knygų reitingavimo, t. y. skirti didesnius balus knygoms pagal tai, kurioje vietoje jas įrašė respondentai. Anksčiau siekta, kad vaikai ir paaugliai surašytų knygas nuo labiausiai patikusios iki mažiausiai, tačiau ilgametė patirtis parodė, kad šis procesas yra gana sudėtingas (ypač vaikams), anketose pasitaikydavo perskaitymą apsunkinančių bandymų perkelti, sukeisti vietomis knygas. Ir nors ši sąlyga užrašyta anketoje, nedalyvaudami anketų pateikime vaikams ir paaugliams, negalėjome būti garantuoti, kad vaikams tinkamai išaiškintas šis reikalavimas ir jie jo laikosi pildydami anketą. Todėl priimtas sprendimas pamėginti šių metų tyrime už vieną knygą duoti vieną balą. Trečia, pastebėjus, kad daliai vaikų ir paauglių knieti įrašyti daugiau negu penkias knygas, jų leista įrašyti iki 10. Taigi, ar pakeitus skaičiavimo metodiką stipriai pasikeitė rezultatai? Žvilgtelkime.

Kasmet smalsu pasižiūrėti, ar kito ir kaip vaikų ir paauglių skaityba. Viena vertus, apie populiariausias knygas galime spręsti iš bibliotekų kasmet pateikiamos statistikos ir perkamiausių knygų topų, tačiau šiuo tyrimu žvilgtelima į kiek kitokius aspektus: kurios iš pasiskolintų ar nusipirktų knygų labiausiai patiko paaugliams, ar kokias naujas knygas jie atrado ir ar jų skaitybą paveikė akcijoje „Metų knygos rinkimai“ dalyvavusios knygos, kokios seniau leistos knygos jiems vis dar patinka. 2019 metų mėgstamiausių vaikų knygų penketukus, parengtą mano kolegės Redos Tamulienės, galite perskaityti čia: Sauja saldainių ir prezidentai: 2019 m. vaikų mėgstamiausių knygų penketukai, o aš pristatau paauglių knygų penketukus.

Iš 7–10 kl. moksleivių sulaukta 580 anketų, merginų anketos sudaro 72 proc., likusieji 28 proc. – vaikinų, nepasirašytų anketų šiemet nebūta. Tokia vaikinų ir merginų anketų proporcija su nedideliais svyravimais atitinka ilgametes šio tyrimo tendencijas, o kartu atspindi bendrąsias tendencijas – labiau skaityti mėgsta bei skaito būtent merginos,1 o juk šias anketas mokiniai pildo savanoriškai.

7 klasių anketos sudaro – 38 proc., 8 kl. – 28 proc., 9 kl. – 21 proc., o 10 kl. – 13 proc. Didžioji dalis anketų atkeliavo iš vilniečių – net 49 procentai, likusios anketos – iš daugiau nei 60 Lietuvos miestų, miestelių ir kaimelių (labai norėčiau padėkoti visiems prisidėjusiems prie šio tyrimo – paskatinusiems savo vaikus, mokinius ar bibliotekos lankytojus užpildyti anketą!)

Paaugliai šiemet paminėjo 834 knygų pavadinimų (atskiri serijų dalių pavadinimai skaičiuoti kaip vienas). Serijos sudaro 16 proc., lietuvių autorių knygos – 19 proc., o pažintinė literatūra – 8 proc., poeziją, kaip ir kasmet, galime suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų. Šiemet iš poezijos knygų paminėtos dvi Rupi Kaur knygos „Pienas su medum“ ir „Saulė ir jos gėlės“, Vytauto Mačernio ir Henriko Radausko poezija.

Pagrindinis knygų penketukas

1. Ruta Sepetys „Tarp pilkų debesų“

2. Antoine de Saint-Exupéry „Mažasis princas“

3. Kazys Boruta „Baltaragio malūnas“

4. William Shakespeare „Romeo ir Džiuljeta“

5. John Green „Dėl mūsų likimo ir žvaigždės kaltos“

Lyginat su pernykščiu šiųmetis penketukas pakitęs, bet ne stipriai. Pirmoje pozicijoje išlieka ta pati  knyga, „Mažasis princas“ ir „Dėl mūsų likimo ir žvaigždės kaltos“ nors pernai nepateko, šiaip jau dažnai būna penketuke, o „Romeo ir Džiuljeta“ buvo ir pernykščiame. O į penketuką patekusi lietuvių autoriaus programinė knyga – gana dažnas reiškinys.

Penketuke nebėra kelerius metus į jį vis patekdavusio Lois Lowry „Siuntėjo“. Tai neturėtų stebinti – vertėjo Viltaro Alksnėno dėka jau galime skaityti visą „Siuntėjo“ seriją, kurią sudaro 4 knygos. Šias knygas paaugliai po truputį atranda ir jau mini anketose.

Merginų knygų penketukas Vaikinų knygų penketukas
1. Ruta Sepetys „Tarp pilkų debesų“ 1. Antoine de Saint-Exupéry „Mažasis princas“
2. Antoine de Saint-Exupéry „Mažasis princas“ 2. Kazys Boruta „Baltaragio malūnas“
3. John Green „Dėl mūsų likimo ir žvaigždės kaltos“ 3. William Shakespeare „Romeo ir Džiuljeta“
4. William Shakespeare „Romeo ir Džiuljeta“ 4. Ruta Šepetys „Tarp pilkų debesų“
5. Kazys Boruta „Baltaragio malūnas“ 5. Ignas Šeinius „Kuprelis“

 

Knygų serijos

1. J. K. Rowling „Haris Poteris“

2. Kimberly Brubaker Bradley „Karas, išgelbėjęs mano gyvenimą“

3. John Flanagan „Žvalgo mokinys“

4. Jeff Kinney „Nevykėlio dienoraštis“

5. Lois Lowry „Siuntėjas“

Įdomu, kad net trys serijos „Hario Poterio“, „Žvalgo mokinio“ ir „Nevykėlio dienoraščio“ pateko ir į vaikų serijų penketuką. Ir, kaip matyti, „Siuntėjo“ seriją nuo šiol turbūt vis pamatysime jau šiame penketuke.

Merginų knygų serijos Vaikinų knygų serijos
1.  J. K. Rowling „Haris Poteris“ 1. J. K. Rowling „Haris Poteris“
2. Kimberly Brubaker Bradley „Karas, išgelbėjęs mano gyvenimą“ 2. John Flanagan „Žvalgo mokinys“
3. Kiera Cass „Atranka“ 3. Jeff Kinney „Nevykėlio dienoraštis“
4. Lois Lowry „Siuntėjas“ 4. John Flanagan „Brolija“
5. Joey Graceffa „Edeno vaikai“ 5. Lois Lowry „Siuntėjas“

 

Lietuvių autorių knygos

Kaip ir pernai, nusprendžiau pateikti lietuvių autorių dešimtuką. Kaip ir visada, šį sąrašą stipriai veikia programinė literatūra, tačiau su ja stipriai konkuruoja ir šiuolaikinė lietuvių autorių proza paaugliams – Ilonos Ežerinytės, Dainos Opolskaitės, Rebekos Unos.

1. Kazys Boruta „Baltaragio malūnas“

2. Ignas Šeinius „Kuprelis“

3. Kazys Binkis „Atžalynas“

4–6. Saulius Šaltenis „Riešutų duona“

Vanda Juknaitė „Išsiduosi. Balsu“

Ilona Ežerinytė „Verksnių klubas“

7. Daina Opolskaitė „Ir vienąkart, Riči“

8–9. Balys Sruoga „Dievų miškas“

Ilona Ežerinytė „Sutikti eidą“

10. Rebeka Una „Atjunk“

Merginų lietuvių autorių penketukas Vaikinų lietuvių autorių penketukas
1. Kazys Boruta „Baltaragio malūnas“ 1. Kazys Boruta „Baltaragio malūnas“
2. Daina Opolskaitė „Ir vienąkart, Riči“ 2. Ignas Šeinius „Kuprelis“
3. Ilona Ežerinytė „Verksnių klubas“ 3. Kazys Binkis „Atžalynas“
4. Kazys Binkis „Atžalynas“ 4. Saulius Šaltenis „Riešutų duona“
5. Ignas Šeinius „Kuprelis“ 5. Vytautas Račickas „Mano vaikystės ledai“

 

Moksleivių mintys apie knygas ir skaitymą

Kasmet moksleivius, pildančius mėgstamiausių knygų penketukų anketą, kviečiame atsakyti ir į keletą papildomų klausimų: ar patinka skaityti, kas skatina tai daryti, ką norėtų pasakyti ar palinkėti bibliotekininkams, mokytojams, rašytojams? Kasmet atsakymai būna gana panašūs, todėl jų iš naujo šiame tekste nebus apibendrinta, čia pateikiamos labiausiai išsiskyrusios moksleivių mintys (taisyta tik gramatika).

  • Knygas renkuosi internetu, stengiuosi rinktis mažiau žinomas, kurių pavadinimų nesu girdėjusi, nes taip jaučiuosi išskirtinė ir galiu rekomenduoti kitiems kitokias knygas. Taip atrandu tikrų perliukų! Mane labiausiai domina filosofinio ar distopinio žanro romanai, kūriniai, kurie neatskleidžia paslapties ir yra labai nenuspėjami, pavyzdžiui, knygai „Vandens skonis“ buvau sugalvojusi gal tris galimas pabaigas, bet nei viena iš jų kūrinys nesibaigė… (Afroditė, 7 kl.)
  • Man patinka rinktis knygas bibliotekoje, patinka kai bibliotekininkės draugiškai paaiškina, parodo, padeda, domisi tuo, ko ieškau, kas man patinka. O mokykloje patinka grupinis, draugiškas perskaitytos knygos aptarimas, ne ta priverstinė analizė ir rašiniai. Tada geriau suprantu knygą. Patiko dvigubo skaitymo užduotis mokykloje: pasidalinom poromis, išsirinkom kiekvienas po norimą skaityti knygą, skaitėm 20 psl., po to pasikeitėm, perskaitėm porininko knygos 20 psl., tada aptarėm juos tarpusavyje, ir taip skaitėm, kol perskaitėm dvi knygas, vis aptardami. Įdomu aptarti su draugu perskaitytą medžiagą ir suprasti ją geriau. Kartais jis supranta kitaip, pastebi daugiau. Plius atrandi netikėtų knygų, kurių gal niekad neimtum… (Alisija, 8 kl.)
  • Knygose patiriamos emocijos suteikia gyvenimui kitokį skonį. (Morta, 8 kl.)
  • Patinka, tik yra sunku susikaupti ir pabaigti knygą. (Adomas, 8 kl.)
  • Aš labai nemėgstu knygų skaitymo, labai akys vargsta. (Austėja, 8 kl.)
  • Pati pradėjau rašyti knygą ir žinau kiek tai užima laiko ir pastangų. Ne visada atsiranda įkvėpimas ir knygą gali rašyti kad ir visus metus. Tad norėčiau rašytojams palinkėti kantrybės ir įkvėpimo rašant, o kitiems – nesibaigiančio noro skaityti. (Kotryna, 8 kl.)
  • Patinka skaityti, kai pati galiu išsirinkti, kokią skaityti, o ne priverstinai, ką liepia mūsu prasta ir atsilikusi švietimo sistema. (Augustė, 8 kl.)
  • Rašytojau, būk arčiau mūsų. (Toma, 8 kl.)
  • Niekada nemaniau, kad knygas skaityti gali būti ir įdomu. Knygų skaitymu sužavėjo bibliotekininkė, ji nuolat man ką nors atranda ir pasiūlo kas yra ,,wau“. Įdomiausias perskaitytas knygas aptariame per užklasinio skaitymo pamokas mokykloje. Tamsiais, lietingais vakarais kartais knyga yra geriausias draugas, kartais geriau nei laisvalaikis prie kompiuterio. (Tomas, 10 kl.)
  • Skaitau tada, kai jaučiu, kad kažko trūksta, kai visos mintys yra padrikos ir sunku susikaupti, nes skaitydama aš atsipalaiduoju ir pasineriu į veikėjų gyvenimus. (Paulina, 9 kl.)
  • Skaityti daugiau paskatintų užsienio kalbų knygų didesnė gama bibliotekoje. (Rugilė, 7 kl.)
  • Jeigu nereiktų suaugus dirbti, skaityčiau diena iš dienos. (Mingailė, 9 kl.)
  • Skaityti daugiau paskatintų, jei mes mokykloje turėtume daugiau knygų aptarimų. (Emilija, 7 kl.)
  • Parašykit daugiau knygų, kuriose būtų LGBTQ+ žmonių. (Gretė, 7 kl.)
  • Skaityti mane skatina brolis, nors jis yra už mane jaunesnis, tačiau knygas mėgsta labiau nei kompiuterinius žaidimus. (Gustė, 8 kl.)
  • Kuprinėje visuomet nešiojuosi mažą poezijos knygelę (jei, pavyzdžiui, važiuojant autobusu atsibostų žiūrėti pro langą). (Vesta, 8 kl.)
  • Aš skaitau kai važiuoju į treniruotę, viešajame transporte. <…> Knygų leidėjams:
    leiskite knygas plonais lapais ir plonais viršeliais, kad lengva būtų nešioti. (Ūla, 7 kl.)

________________________________

1 Baliutavičiūtė Eglė. 7–12 klasių moksleivių skaitymo įpročiai ir pomėgiai: ką, kada ir kaip skaito paaugliai. Vilnius: Šiandien aktualu, 2017 nr. 2 (57), p. 148 – 159. Prieiga per internetą: https://www.lnb.lt/atradimai/leidiniai/kiti-leidiniai/siandien-aktualu

IBBY-logo_koliazas-334x219