Giedra Radvilavičiūtė. Pergudrauti mirtį
Vienoje iš savo kelionių
esė Rolandas rašė, kad jo pasakotojas leidžiasi į keliones norėdamas
pergudrauti mirtį. Įsivaizduodavo, kad mirtis ateina nešina dalgiu,
pabeldžia į namų duris ir špyga – figūranto nėra. Išvažiavęs neaiškia
kryptimi.
Į
spektaklį Lenkijon, prie šiltos jūros, išskridęs patupėti Kipre (Gente,
Taline, Niujorke, Gotlando saloje) ant medžio šakos. Tiksliau – ant
šiuolaikinio meno muziejaus stogo. Su drobiniu maišeliu ant peties,
kuriame (kaip mūsų paklaustų pats Rolandas, spėkite iš trijų kartų, kas,
ponai?), aišku, knyga. Gali dar būti ir atsuktuvas buteliui, pirktas
prieš mūsų erą Tbilisyje, dar sūrio gabaliukas. Visų ingredientų
pasakotojui prireikia žvelgiant į horizontą prestižinėje jo asmeninės
kultūros sostinės vietoje.
Bet mirtis taip pat kuria planus. Deja,
nesuardomus. Ji pasirenka žmones, kurie būna ką tik atkeliavę.
Susitvarkę buitinį gyvenimą. Jaučiasi ramiai, planuodami tolimesnę
buvimo čia ir dabar perspektyvą. Jie mąsto apie artėjantį rudeninį
gimtadienį. Planuoja rašomas ir skaitomas knygas. Iš vakaro jie gal net
yra pabuvę šventiškoje miesto aikštėje, kurioje žiūrovams pasirodė
gyvesni už gyvuosius. Mirtis atžingsniuoja tylomis. Senamiesčio gatvele
negirdimais žingsniais. Naktį, kai nėra nė vieno praeivio. Kad
pasirinktam konkrečiam figūrantui būtų jaukiau, kartais kojas ji būna
apsiavusi vienkartinėmis muziejaus šliurėmis. Priešais pasirinktos aukos
butą nėra lango, jame pasirodančiam pažįstamo siluetui galėtum sušukti,
pamojuoti. Priešais – naktį nebylesnė už tylą mokykla.
Didysis RoRos efektas buvo
kurti šventę. Pirmiausia sau, bet kartu ir kitiems. Kartais – iš nieko.
Kartais – surepetuotą ekspromtu. Kartais – apgalvotą preciziškai. Tokia
šventė kartą vyko „Šiaurės vasaros“ forume Jurbarko Kristaus
Atsimainymo cerkvėje, kai jis skaitė Paulo Bowleso romano „Dangaus
prieglobstis“ ištraukas. Vėliau mąsčiau apie ten tvyrojusį efektą:
tekstas – ne RoRos, filmas už jo nugaros – Bertolucci, muzika – asmens,
kuris net popierinėje forumo programėlėje panoro likti anonimas. Bet
žinojau, kad be Rastausko tos pakiliai šventiškos literatūrinės
atmosferos nebūtų buvusios nė pėdsako.
Kai susitikdavom miesto gatvėse,
mane taip pat apimdavo šventės įspūdis, nes gatvė (mugė, kavinė,
knygynas, mano pačios namai) RoRai tapdavo scena. Ne jis nuo jos
pavargdavo, bet scena išsekdavo nuo jo. Nuo jo energijos, siautėjimo,
aukščiausio lygio žavaus, o kartais negailestingo sąmojaus, skaldomo
ekspromtu, sudėto iš meno faktų gromuliojimo, atgaminimo, perkūrimo ir
išliejimo fantazijos staklėse. Tai, bet ne tik tai, šį rašytoją sieja su
kitu didžiuoju eseistu Kęstučiu Navaku. Po K.Navako mirties
R.Rastauskas rašė: „Čia gal ir slypi jo didybė – jis ligi paskutinio
atodūsio tikėjo, kad grožis gali išgelbėti pasaulį netgi tada, kai tuo
tiki vos vienas žmogus. Iš dalies tai buvo romantinė nuostata,
neatskirianti grožio nuo tiesos.“ Paties Rolando santykis su tiesa,
manau, buvo daug ciniškesnis ir visiškai blaivus. Nepaisant dramatišką
esmę dengiančių estetikos putų. Cituoju Rastausko nekrologą Navakui ir
esu tikra, kad frazė ligi paskutinio atodūsio – RoRos klaviatūroje
atsirado sąmonėje šmėkščiojant ir J.L.Godard'ui. Pasaulėjauta tarp fakto
ir artefakto tuos rašytojus sieja ypač glaudžiai.
Kitas, daug
svarbesnis, šio rašytojo efektas yra tai, kad mirtį jis vis dėlto
pergudravo. RoRa toliau skaitys Bowlesą dangaus prieglobstyje, dabar jau
savo privačioje teritorijoje, o mirtis džius iš pavydo. Kol taps liesa
kaip dalgis. Na, nepavyko Roriko nugalėti. Ir nepavyks dar daugelį metų.
Šventę jis sukūrė ilgam. Kaip sakė jo mėgstamas Hemingway'us (anot
Rastausko, Hemas), tai šventė, kuri visada su tavimi.
©
Giedra Radvilavičiūtė, 15min.lt